وب بلاگ شخصی علیرضا جلایق

علیرضا جلایق

وب بلاگ شخصی علیرضا جلایق

پیوندهای روزانه
پخش زنده حرم مطهر

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

جمع کن کاسه کوزه تو

پنجشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۰۷ ب.ظ
در قدیم برای قماربازی علاوه بر خانه‌هائی که در آن قمار راه می‌انداختند، مکانهایی مثل خرابه‌ها و پشت دروازه‌های شهر و روی پشت‌بام حمام‌ها و جاهای کم رفت و آمد سفره‌هایی برای این کار گشوده می‌شد و گرداننده قمار را کاسه کوزه‌دار می‌گفتند.
کاسه کوزه سمبل این حرفه بشمار می‌رفت و غرض از کاسه ظرفی بود که از هر یک تومان بُرد، یک قران سهم گرداننده یا قمارخانه‌دار در آن انداخته می‌شد، یعنی یک دهم مبلغ بُرد و کوزه نیز گلدان دهن باریک یا کوزه کوچکی بود که تاس را در آن ریخته و تکان داده و روی بساط می‌انداختند تا از یک تا شش روی رقمی بنشیند.
در کنار کاسه کوزه‌دار و قماربازها، اشخاصی نیز بودند که به آنها جیزگر می‌گفتند؛ یعنی پول قرض بده، به کسانی که باخته و همچنان اصرار به بازی داشتند. این جیزگرها نزولی برابر تومان به تومان قرض می‌دادند که البته اصطلاح جیز شد یا جیز میشی از همین جا آمده است؛ در واقع به معنی سوزاندن طرف که وقتی از جوش و خروش و هیجان بازی بیرون می‌آمدند می‌فهمیدند که چه بلائی سرشان آمده است.
هنگامی که کار به دعوا و چاقوکشی می‌رسید، آژان و پاسبان سر می‌رسیدند و به بساط قماربازها حمله‌ور می‌شدند و اول کار آنها این بود که با لگدی کاسه و کوزه و بساط داخل سفره را به کناری پرت کرده و با گفتن «جمع کن کاسه کوزه تو»، همه اراذل را ریسه کرده و به کلانتری محل می‌بردند.

منبع: http://yekibood.ir

  • علی رضا جلایق

کتاب شیوه های رهبری استیو جابز

چهارشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۲۷ ب.ظ

 

استیو جابز

 

یک از کتاب های خوبی که در مورد رهبری و موفقیت نوشته شده، کتاب "شیوه های رهبری برای نسل جدید استیو جابز" است که سرگذشت استیو جابز یکی از کارآفرینان خلاق و مبتکر را بیان می کند. جابز با ابداعات و اختراع هایش منجر به تغییر در تکنولوژی و تحول الگوهای رایج اجتماعی شد. کتاب را جی الیوت (معاون اول سابق اپل) نوشته، او آن چنان داستان ها و رویدادهایی که در مسیر رشد اپل اتقاق افتاده را روایت می کند که خواندن آنها لذت بخش شده است. امیدوارم که بتوانید کتاب را تهیه و مطالعه کنید، اگر دوست داشتید می توانم آن را برای مطالعه به شما امانت دهم. در ادامه چند نکته از کتاب را می نویسم، بلکه مفید واقع شود!

  • علی رضا جلایق

معرفی سایت IranTalent.com

دوشنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۹:۵۸ ب.ظ

راهنمای خدمات سایت IranTalent.com

 کاربرد این سایت چیست؟

IranTalent.com یک سرویس کاملا آنلاین است. این سرویس برای افراد متخصص و مسلط به زبان انگلیسی امکان یافتن بهترین فرصت­های کاری و حرفه‌ای را در سراسر ایران در بهترین شرکت ها فراهم می‌سازد.

همچنین از طریق این سایت، شرکتها و موسسات میتوانند بهترین مدیران و متخصصین را در کمترین زمان یافته و از آنان برای فعالیت در مجموعه خود دعوت به همکاری نمایند.

  • علی رضا جلایق

سلسله همایش های راز موفقیت و پیشگامی

سه شنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۱۰ ب.ظ

فکر کنم هیچکی بیشتر از بچه های استارتاپ با هدف برگزاری همایش های زیر از طرف پیشگامان مأنوس نباشه. اینبار از مدیران اجرایی موفق ترین استارتاپ های کشور دعوت شده تا در همایش هایی 3-4 ساعته، شرکت کنندگان را با تجربیات خود آشنا نموده و از موفقیت خود برای ما صحبت کنند.

  • علی رضا جلایق